Verkopen wordt steeds moeilijker

Written By Redactie

Ontdek onze nieuwste blogs boordevol trends, tips en adviezen voor succesvol ondernemerschap in het digitale tijdperk.

Zoals de titel als zegt: verkopen wordt steeds lastiger. In tegenstelling tot wat heel veel ondernemers denken, red je het helemaal niet met een facebook-bericht. Ook niet met een tweet met een aanbieding van je product.

Het is al vaker onderzocht en bewezen. Mensen kopen van mensen. Niet van bedrijven of websites.

Ze moeten je kennen. Niet persoonlijk, dat is onzin. Maar ze moeten wel het ‘gevoel’ hebben dat ze je kennen. Daarom is het belangrijk om steeds weer iets van jezelf weg te geven.

Hier nog zo één: “Mensen kopen niet wat je doet, ze kopen waarom je het doet.” In het artikel Positioneren in 4 vragen ga ik hier dieper op in.

Afijn, het moge duidelijk zijn: als je wilt verkopen, moet je ervoor zorgen dat mensen je leren kennen, bij je blijven en als de tijd daar is, doe je ze een aanbieding om je product of dienst te kopen. Dat is de meest effectieve methode.

Dit gehele proces is een combinatie van pull marketing en lead nurturing. Hoewel pull marketing een oude term is, is het wel de basis. Laten we vanaf nu de combinatie pull marketing en lead nurturing ‘pull marketing 3.0’ noemen.

Je creëert en verspreidt content die de doelgroep helpt of geweldig vindt en bindt ze zo lang mogelijk met nóg meer content. Tot aan het moment dat ze het gevoel hebben je te kennen, je waarderen en het gevoel hebben dat ze je kunnen vertrouwen.

Nu zijn ze klaar om van je te kopen! Maar hoe?

Ik zal je in het kort uitleggen wat jij nodig hebt als je een succesvolle pull strategie 3.0 op wilt zetten.

1). Content

content marketingCreëer waardevolle content die een probleem van je doelgroep gedeeltelijk of volledig oplost. Dit kunnen E-books zijn, video’s, podcasts, blogs, mp3’s, enzovoorts.

Waarde is vrij algemeen. Dat wat jij waardevol vindt, hoeft je doelgroep nog niet waardevol te vinden. Dus vraag je af waar jouw doelgroep belangrijk vindt. Je kunt het je doelgroep zelf vragen via de socialmediakanalen die je gebruikt, maar je kunt ook de ‘Keyword Planner‘ van Google gebruiken. Als ergens vaak op wordt gezocht, dan zoeken zij een antwoord of oplossing.

Laten we zeggen dat jij een personal trainer bent en dames van 40+ traint voor een strakke buik en billen. Wat zal deze doelgroep handig of waardevol vinden? Juist: video’s en foto’s hoe je (basis)oefeningen uitvoert. Of tips en voorbeelden om je eigen voedingsschema’s op te stellen. Dit vindt de doelgroep waardevol.

Nog een voorbeeld: je bent juridisch adviseur voor ondernemers. Stuur tips en adviezen over hoe te handelen in bepaalde juridische kwesties of schrijf er blogs over. Of… schrijf blogs over wetswijzigingen en welke gevolgen dit voor jouw doelgroep heeft. Stuur wetswijzigingen die gevolgen hebben voor ondernemers of werkgevers per e-mail. Of verstuur tweets met links naar jurisprudentie over bedrijfsgerelateerde zaken. Deze zijn waardevol voor je doelgroep. Toch?

2). Socialmedia kanalen waar je je content kunt verspreiden

socialmedia marketingAls je weet wie je doelgroep of meest ideale klant is, kun je gemakkelijk onderzoeken op welke socialmediakanalen je ze kunt bereiken. Weet je nog niet helemaal hoe je doelgroep eruit ziet, lees dan vooral even het blog Doelgroep bepalen en beschrijven. Hierin leg ik je uit hoe je een beeld krijgt van je huidige doelgroep.

Inmiddels bloggen veel ondernemers al wel, maar weten ze niet zo goed wat ze moeten delen op social media als LinkedIn, Facebook en Twitter. Heel simpel!

Copy/paste bijvoorbeeld tips, adviezen of statements uit je blogs en deel ze op je kanalen. Maak dus facebookberichten, tweets en LinkedIn-updates van stukjes tekst uit je blogs en plaats er altijd een link onder naar het volledige artikel die op jouw website staat.

3). Dé Marketingmachine

marketingmachineDit is een website die is ingericht op conversie, snelheid en mensen in je verkoop funnel krijgen. Met een website bedoel ik niet zomaar een website. Marketeers en webdesigners zijn het nooit eens als er een website moet worden gemaakt. Designers willen een leuk digitaal kunstwerkje maken. Wij marketeers willen een marketingmachine die maar één ding doet:

converteren en keiharde euro’s opleveren voor de klant. Een website heb je namelijk geen ruk aan. Een marketingmachine wel.

Een website kost geld. Een marketingmachine levert geld op. Een website is een leuk digitaal foldertje. Een marketingmachine is niet altijd een mooie website, omdat hij puur gericht is op het verzamelen en converteren van leads. De praktijk wijst vaak uit dat de meest lelijke websites de best converterende zijn. Het hoeft niet, maar vaak is het wel zo.

Kijk naar deze website. Mijn website is niet zozeer mooi, maar over elke knopje, het lettertype, lettergrootte, kleur, call to action button en functie is uitvoerig onderzocht, getest en wetenschappelijk bewezen. Niet echt een bijzonder knappe website, maar hij converteert als een tierelier. Anders gezegd: hij levert me wekelijks duizenden euro’s op.

Het is geen website. Het is een ware marketingmachine!Duizenden euro’s leg je neer om er één te laten bouwen. Maar heb jij een WordPress website? Dan is dit dé oplossing. En ook nog eens met een zeer interessant prijskaartje. Thank me later ;-).

4). E-mailmarketing funnel

content marketingE-mailmarketing is het meest winstgevende marketingkanaal. Het is een geweldig marketinginstrument. Je verstuurt op de automatische piloot e-mails die je van tevoren hebt geschreven. Na een x-aantal e-mails te hebben verstuurd, stuur je de email met een aanbieding om jouw product of dienst te kopen. Het is een formule. En ik verklap je exact hoe ik het doe. Mijn bedrijven groeiden namelijk met 700% dankzij mijn methode. Je leest het goed: 700%. Dankzij e-mailmarketing!

In de afgelopen 16 jaar heb ik een hoop geprobeerd en getest. E-mailmarketing is zo ontzettend krachtig! It’s magic 😉
Maar helaas zijn er nog steeds ondernemers die het spannend of ingewikkeld vinden. Speciaal voor hen creëerde ik hier een betaalbare oplossing. Zonder beestachtig budget, zonder technische kennis.

E-mailmarketing is nu voor iedereen gemakkelijk toe te passen. Ik kauw het namelijk voor je voor.

Wat zijn jouw inzichten na het lezen van dit blog? Welke stappen ga jij morgen zetten om nu echt meters te maken met je bedrijf? Reageer hieronder.

5 gedachten over “Verkopen wordt steeds moeilijker”

Plaats een reactie