Ik sprak vorige week een ondernemer op een netwerk event. We hadden een aangenaam gesprek en een zogeheten klik. Hij besloot om mij voor de komende 24 maanden in te huren als ondernemerscoach om zijn bedrijf verder uit te bouwen. Ik vroeg hem na het gesprek of ‘ook hij’ op LinkedIn te vinden is.
Dan zouden we hier alvast kunnen linken was mijn insteek. Hij riep “Social media? M’n ass! Daar doe ik niet aan mee, zonde van mijn tijd en ’t levert niets op.”
Totaal geen nut
Sommige mensen roepen dat social media geen nut heeft voor een ondernemer of organisatie. Los van het feit dat ik wekelijks klanten en opdrachten krijg via mijn social media kanalen, vind ik het nogal kortzichtig. Er is recentelijk nog een onderzoek gedaan door een brits onderzoeksbureau.
Zij onderzochten de personen achter dit soort uitspraken. De naam van het bureau dat dit onderzoek heeft uitgevoerd, hou je nog even van me tegoed. Dit moet ik even opzoeken. Conclusie was in ieder geval dat dit veelal de mensen zijn die het niet zullen gebruiken voor hun business omdat…
- zij nog van de oude stempel zijn en het prima vinden zoals zij het vroeger ook altijd hebben gedaan.
- zij het zelf tijdelijk hebben gebruikt, maar haalden niet binnen een maand omzet uit deze kanalen en stopten er mee.
Het is waar dat het niet in elke branche voldoende rendement oplevert. Daar ben ik het mee eens. En als jouw branche en doelgroep bijvoorbeeld de ouderen (ouderenzorg) betreft, dan zul jij jouw doelgroep ongetwijfeld niet vinden op Twitter of Facebook. Wel zijn er tal van mogelijkheden en kanalen als alternatief te verzinnen voor deze doelgroep. Maar dat ter zijde.
Er zijn zo ontzettend veel doelgroepen WEL te vinden op de sociale kanalen, daar wordt je duizelig van. Je moet alleen je doelgroep goed specificeren en onderzoeken, alvorens je hier mee aan de slag gaat. De meeste ondernemers beginnen gewoon en haken volgende maand weer af. Voorbereiding is het toverwoord in deze.
Onderzoek waar deze doelgroep zich begeeft met behulp van de juiste tools. Er is hierover op het internet voldoende te vinden.
Ik ben uiteraard benieuwd naar jullie mening, werkwijze en tips. Reageer op dit artikel en deel jouw kennis met mijn community.
Op naar succes!
Tijd voor de fotograaf denk ik. :-))
Bedankt voor de tip. Ik zal je volgende blog in de gaten houden.
Groetjes,
Marianne
Ha ha, goed stukje! De titel he, dan ben je al nieuwsgierig. Heel jammer dat deze meneer de kracht van de nieuwe media niet begrijpt – jammer voor hem wel te verstaan, en nog meer voor zijn bedrijf. Ik heb zelf geleerd dat het beter is om mensen die hier zo stellig in zijn niet te proberen te overtuigen, de tijd doet dat werk voor me. Op een gegeven moment dan klikt er iets en ontstaan er inzichten. Dat is een mooi moment om samen aan de slag te gaan. Heerlijk, love my job! Zoals beloofd kijk ik naar je site. Mooi opgezet en helder. En omdat beeld mij ook bekoort valt me de eenheid in je foto’s op, heel clever die blauwe achtergronden. Ik zou een ding veranderen – die ‘share’ plugin die zo irritant volgt en nu voor het venster staat waar ik mijn commentaar typ. That’s all…We spreken elkaar, groetjes, Nicoline
Dank voor je input Nicoline! Ik ga het nakijken.
Groeten,
Maikel Latour
Maikel, helemaal mee eens met dit artikel.
Dankjewel Ben!
Groeten,
Maikel Latour
Ben het helemaal met je eens. Laatst las ik deze: Als je als bedrijf niet op social media zit, is dat hetzelfde als de telefoon in je bedrijf niet opnemen. Ik vind hem goed.
Dag Gerda,
Dank voor je reactie en input.
Groeten,
Maikel Latour