Zoals beloofd heb ik een aantal adviezen voor je verzameld om te gebruiken binnen jouw bedrijf. Enkelen zul je op mijn weblog in het verleden al eens zijn tegengekomen. Nu publiceer ik ze met iets meer diepte. Of je nu een ZZP-er bent of gerenommeerd MKB-er in de gevestigde orde, er zal vast iets tussen staan wat je nog niet hebt geprobeerd. Probeer ze eens uit en kijk wat er voor jouw onderneming wel of niet werkt.
1). Vraag aan je klanten of zij mensen kennen waar zij van weten dat ze dezelfde behoefte hebben als zijzelf. Wellicht kun jij wat voor hen betekenen en zijn zij bereid om jou voor te dragen als expert op het gebied van hun probleem.
2). Stuur een artikel naar een blog of magazine website. Er zijn veel websites en magazines waar ze de mogelijkheid bieden om gast-blogs te plaatsen. Zoek de website die bij jouw doelgroep aansluit en vraag of je een keer een artikel voor ze mag schrijven.
3). Stuur een artikel naar een vakpublicatie of vakblad. Velen van jullie lezen vakliteratuur. Maar heb jij ook een abonnement op de vakliteratuur van jouw doelgroep? Zo kom je meer te weten over jouw doelgroep dan je nu denkt. Zij hebben immers niet voor niets een abonnement op deze literatuur.
Overigens is het ook een mooie gelegenheid natuurlijk om daar te adverteren. Dit noem ik scherp schieten. Waarom? Jouw doelgroep leest dit blad toch? Dus jouw doelgroep ziet jouw advertentie langskomen.
4). Stuur een bericht naar iedereen in je adresboek en je LinkedIn connecties. Vergeet alleen niet dat je nooit mag gaan spammen! Creëer dus een persoonlijk bericht en vraag jouw netwerk om hulp. Wellicht hebben zij iemand in een hun netwerk die behoefte heeft aan jouw diensten of producten.
5). Tweet volgers en Facebook vrienden over wat je doet, wie jij helpt, en wat je te bieden hebt. Vraag hen tevens om dit ook aan hun netwerk te laten weten door het bericht te delen en te re-tweeten. Uit onderzoek blijkt dat berichten met daarin de vraag om een re-tweet, sneller wordt ge-retweet dan een bericht zonder deze vraag.
6). Stuur een slimme vakantiegroet naar je klanten waarmee jij meteen je nieuwe dienst of product introduceert.
7). Ga de volgers van twitter-accounts volgen die bij jouw doelgroep passen. Het gros volgt terug en je hebt je doelgroep als volger. Nu ziet jouw doelgroep dus jouw berichten langskomen! Maak hier slim gebruik van.
8). Stuur promotie-artikelen voor je dienst mee met de factuur. Bedank ook vooral je klant op de factuur met een zin als: “Wij waarderen het ontzettend dat u ons deze opdracht heeft gegund. Wij hopen dat u in de toekomst wederom een beroep op ons zult doen.”
9). Stuur promotionele ansichtkaarten naar potentiële klanten. C.a. 80% van de brieven gaan meteen de prullenmand in zonder dat het is gelezen. Een kaart met een goede koptekst gaat iets langer mee.
10). Vraag je huidige klanten om een testimonial te schrijven over het werk dat je hebt geleverd en plaats deze op je website. (duidelijk in het zicht zodat het opvalt natuurlijk)
11). Vraag of je je visitekaartjes of brochures in locale winkels mag neerleggen. De meeste ondernemers steunen andere (locale) ondernemers maar al te graag.
12). Onderzoek welke sites door jouw klanten worden bezocht en ga daar adverteren. Dit klinkt erg voor de hand liggend. Dat weet ik. Maar zolang ik nog advertenties of banners tegenkom van bijvoorbeeld een speelgoed winkel in een ondernemersmagazine, vraag ik het mij toch echt af.
13). Praat altijd en overal met zoveel mogelijk mensen. Zorg ook altijd dat je jouw visitekaartjes bij de hand hebt en je jouw elevator pitch paraat hebt.
14). Heb je enig kapitaal? Probeer eens te adverteren met Google Adwords. Wil je het hoogste rendement hierin, ga dan naar een specialist. Deze advertenties scoren doorgaans hoger en zijn beter gebalanceerd op het gebied van ‘kosten per click’. Maar vergeet nooit te investeren in je standaard SEO! Dit zijn namelijk GRATIS leads!
15). Schrijf een e-Book of rapport voor je doelgroep, promoot het online en geef het gratis weg.
Deze lijst is nog niet af. Kom ook volgende week nog eens terug om deel twee van de lijst te zien. Heb jij nog tips en adviezen? Durf je ze te delen in een reactie onder dit artikel?
Op naar succes!
Nuttige tips geef je in je artikel. Zeker de moeite waard om een paar in praktijk te brengen.
Zelf merk ik dat ook evenementen zoals beurzen en lezingen een goede manier zijn om potentiële klanten te laten kennismaken met mij en mij diensten.
In mijn branch is vooral persoonlijk contact belangrijk. Wie weet helpt deze tip ook andere ondernemers. Je bent zelf je visitekaartje.
Veel succes!
Groetjes Nanda
Dag Nanda,
Bedankt voor je nuttige input. Top!
Groeten,
Maikel Latour
Op mijn website vind je 76 ideeën om nieuwe klanten te werven. Deze tips staan er in ieder geval ook bij. http://www.maracommunicatie.com/nieuwe-klanten-werven-lees-de-64-ideee/
Goede tips Maikel,
Als je bij tip 8 dit doe,zorg dan ook dat het een relatiegeschenk is dat bruikbaar is op kantoor zodat je nog lang onder de aandacht blijft.